نهادهای ناظر در واکنش به تصمیم کمیسیون شکایات در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی: این تصمیم خلاف «قانون» و «غیرمنطقی» است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۸ دلو ۱۳۹۸

مسوولان در نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان با اشاره به تصمیم کمیسیون شکایت‌های انتخابات در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی می‌گویند که این نهاد «خلاف قانون» عمل کرده و تصمیم‌اش «منطقی» و «قانونی» نیست.
آنان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که کمیسیون شکایت‌های انتخابات تصمیمی نگرفته که از بحرانی شدن روند انتخابات جلوگیری کند، بلکه راهکاری برای طولانی ساختن این روند ارایه کرده است.
mandegarزبیر حبیب‌زاد، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید که این تصمیم به رغم «گنگ» و «مبهم» بودن، هیچ راهکار روشن نیز برای جلوگیری از بحرانی شدن نتیجۀ انتخابات ارایه نمی‌کند. آقای حبیب‌زاده بیان می‌کند پس از تصمیم کمیسیون شکایات، هیچ «چراغ سبزی» برای پذیرش نتیجۀ نهایی انتخابات از سوی طرف‌های دخیل در این روند به چشم نمی‌خورد.
سخنگوی تیفا اظهار می‌دارد که این تصمیم کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی روند انتخابات را طولانی خواهد ساخت و محافظه‌کاری کمیشنران را نشان می‌دهد.
این در حالی است که طرف‌‎های دخیل در انتخابات نتیجۀ ابتدایی را نپذیرفتند، احتمال زیاد می‌رود که با این تصمیم کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، نتیجۀ نهایی نیز مورد قبول طرف‌ها قرار نگیرد و بحران انتخاباتی دا‌منگیر کشور شود.
در همین حال، پس از اعلام تصمیم کمیسیون شکایت‌های انتخابات در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی، دسته‌های انتخابات «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، دستۀ انتخاباتی امنیت و عدالت به رهبری رحمت الله نبیل و همچنان دستۀ انتخابات گلبدین حکمتیار این تصمیم را نپذیرفته اند، اما دستۀ انتخابات «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی از این تصمیم استقبال کرده است.
فضل احمد معنوی، عضو دستۀ انتخابات «ثبات و همگرایی» به رسانه‌ها گفته که این تصمیم کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به دلیل‌ «فشارهای داخلی و بیرون» در «تبانی» با دستۀ انتخاباتی «دولت‌ساز» گرفته شده است و مورد قبول آنان نمی‌باشد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز چهارشنبه هفتۀ گذشته کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در یک نشست خبری، تصمیم نهایی خود را در رابطه به ۳۰۰ هزار رأی جنجالی اعلام کرد. کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت گه ده در صد آرا از ۱۳۷هزار آرای مشکوک و پانزده درصد آرای بیش از ۱۰۰ هزار آرای بیرون از روز انتخابات، مورد تفتیش و بازرسی ویژه قرار گیرند.
کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفته است که از میان بیش از ۱۳۷هزار رأی مشکوک باید آرای ۳۰۹ محل رأی‌دهی تفتیش ویژه شوند؛ اگر ۶۵ درصد این محل‌ها معیارهای ازپیش تعیین شده را تکمیل کنند، تمامی بیش از ۱۳۷هزار رأی با اعتبار شناخته خواهند شد، اما اگر ۳۵ درصد این محل‌ها معیارهای کمیسیون را تکمیل نکنند، تمامی این آرا تفتیش ویژه خواهند شد.
این نهاد همچنان گفته است که ۱۰۰ هزار رأی پیش یا پس از روز انتخابات و آرای ۱۱۰۳محل تفتیش ویژه خواهند شد؛ اگر این آرا ۶۵ درصد معیارهای پذیرفته شده را تکمیل کنند، به تمامی این آرا با اعتبار داده خواهد شد؛ اما اگر ۳۵ درصد این آرا معیارهای پذیرفته شده را تکمیل نکنند، تمامی این آرا تفتیش خواهند شد.
کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، می‌گوید که از میان ۲ هزار و ۴۲۳محل بدون بایومتریک، آرای در حدود دوهزار محل از سوی کمیسیون انتخابات بی‌اعتبار شده‌اند؛ اکنون آرای ۲۹۸محل بازشماری خواهند شد.
مسوولان در این نهاد همچنان گفته اند که از مجموع محلاتی که مربوط به ۱۳۷هزار رأی است، ده در صد آن محلات به تفتیش می‌روند تا روشن شود که معلومات بایومتریک دارد یانه، ژورنال دارد یا نه، ریزل شیت (اورق‌ نتیجه) معتبر دارد یا نه.
این در حالی است که نتیجۀ ابتدایی انتخابات ششم میزان، در اول جدی سال جاری خورشید، از طرف کمیسیون انتخابات اعلام شده که به اساس آن محمد اشرف غنی رییس دستۀ انتخاباتی دولت ساز در ردۀ نخست و داکتر عبدالله عبدالله رییس دستۀ انتخابات ثبات و همگرایی در ردۀ دوم قرار گرفته‌اند، اما برخی از دسته‌های‌ انتخاباتی نتیجۀ ابتدایی انتخابات را نپذیرفته و آن را کودتایی انتخابات در برابر رأی مردم عنوان کردند.
در همین حال، گروه حمایت از انتحابات، گفته است که کار حکومت وحدت ملی با پایان اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات جریان خواهد داشت. همچنان سفارت امریکا در کابل هفتۀ گذشته اعلام کرد که از نتیجۀ یک انتخابات شفاف حمایت خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.